خرید اقساطی

برای خرید هر کالایی به صورت کلی دو روش وجود دارد که شامل خرید نقدی و خرید قسطی است. با توجه به افزایش قیمت روزافزون کالاهای اساسی، شاید بهتر باشد خرید اقساطی کالا را انتخاب کنیم. در این روش خرید می‌توانید با پیش‌پرداخت، کالا را تحویل گرفته و حین استفاده از آن، با پرداخت قسط برای تسویه اقدام کنید. در این مقاله به بررسی روش‌های خرید اقساطی کالا می‌پردازیم و از مزایا و معایب این روش خرید خواهیم گفت.

روش های خرید اقساطی در دنیا

در گذشته، خرید اقساطی کالا از یک فروشگاه دردسرهای زیادی برای خریدار داشت. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان خرید قسطی کالا به آن توجه می‌کردید، داشتن ضامن و گذاشتن چک نزد فروشنده بود. هر چقدر کالاها گران‌تر شوند قاعدتا تمایل مردم برای خرید اقساطی کالا بیشتر خواهد شد. چون با خرید قسطی کالا می‌توانند تنها بخشی از قیمت نهایی را به عنوان پیش‌پرداخت، بپردازند و در قسط‌های ماهانه بخش دیگری از قیمت کالا را پرداخت کنند.

  • در یکی از روش‌های خرید قسطی کالا، افراد می‌توانند تا سقف مشخصی را بدون چک و ضامن خرید داشته باشند. به این ترتیب شما بدون نیاز به داشتن ضامن و چک می‌توانید کالایی را خریداری کرده و قسط‌های آن را در موعد مقرر پرداخت کنید. اما اگر کالایی که مایل به خریداری آن هستید قیمت بالاتری داشته باشد نیاز است ضامن و چک ارائه کنید.
  • در مورد لوازم خانه که معمولا جزو کالاهای گرانقیمت هستند، برخی از فروشگاه‌های لوازم خانگی محصولاتشان را با دسته چک و ضامن معتبر به صورت قسطی به فروش می‌رسانند. با توجه به اینکه یافتن یک ضامن معتبر و داشتن یک دسته چک راحت‌تر از دریافت وام از بانک برای خرید است، بنابراین بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که مستقیما برای خرید اقساطی کالا اقدام کنند. پس با داشتن ضامن معتبر و چک به راحتی می‌توانید برای خرید قسطی کالا اقدام کنید.
  • البته برخی از فروشگاه‌ها روش ساده‌تری را برای خرید در نظر گرفته‌اند که شامل ارائه فیش حقوقی کارمندی است. در این روش دیگر نیازی به ارائه چک یا ضامن معتبر نخواهد بود.  
  • روش دیگر برای خرید قسطی کالا از فروشگاه‌ها، خرید توسط بازنشستگان است. بازنشستگان ارگان‌های مختلف می‌توانند با ارائه مدارک لازم برای خرید اقساطی کالا از فروشگاه‌های مختلف اقدام کنند. جالب است بدانید که برخی از این فروشگاه‌ها به کلیه کسانی که مستمری خود را از تامین اجتماعی و بانک رفاه دریافت می‌کنند، بدون نیاز به اعتبارسنجی، کالای قسطی می‌فروشند.
  • یکی دیگر از روش‌های خرید اقساطی کالا که تنها بخش کوچکی از فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند، خرید با وام است. در این روش باید طبق شرایط و قوانین فروشگاه، مدارک لازم را ارسال کنید تا اعتبارسنجی شوید. وام فوری معمولا برای خرید موبایل و لوازم خانگی ارائه می‌شود.
  • یکی از متداول‌ترین روش‌های خرید در خارج از کشور، پرداخت با Credit Card است. به این صورت که با استفاده از اعتباری که به شما داده می‌شود می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و سپس در زمان مشخصی هزینه آن را تسویه خواهید کرد. توجه داشته باشید که در این روش، به هنگام تسویه، علاوه بر مبلغ بدهی، باید درصدی از بدهی را نیز به عنوان کارمزد پرداخت کنید.
  • یکی دیگر از روش ها روش “buy now, pay later” است. این روش که به آن الان بخر بعدا پرداخت کن نیز گفته می‌شود روش متداولی در بازارهای جهانی بوده که مدتی است در ایران نیز راه‌اندازی شده است. به عبارت ساده‌تر در این روش، شما هزینه محصول را در چند (معمولا ۳ یا ۴) قسط کوتاه مدت، بدون بهره و کارمزد اضافی، پرداخت می‌کنید. چالشی که این روش پرداخت نسبت به دیگر روش‌هایی مثل پرداخت با Credit Card دارد این است که فروشگاه‌های محدودی امکان استفاده از این این مدل پرداختی را دارند.

خرید کالا با استفاده از اعتبار اقساطی اسنپ‌پی

اسنپ‌پی امکان خرید قسطی کالا را با استفاده از اعتبار اقساطی برای کاربران خود فراهم کرده است. این اعتباردهی که بر اساس روش خرید BNPL است، به کاربران این امکان را می‌دهد که محصول مورد نظر خود را از فروشگاه‌های منتخب بدون نیاز به ضامن و بدون بهره خریداری کرده و هزینه آن را در ۴ قسط بپردازند. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده، فروشگاه‌های منتخب و نحوه بازپرداخت به صفحه اعتبار اقساطی مراجعه کنید.

نحوه محاسبه اقساط در خرید کالا

نحوه محاسبه اقساط به نوع کالایی که قصد خرید آن را دارید و همچنین به شرایط فروشگاه بستگی دارد. هر فروشگاهی شرایط خاص خود را داشته و در نتیجه نمی‌توان گفت که همه آن‌ها از یک روش تبعیت می‌کنند. روش کلی و اصولی آن است که برای خرید کالای اقساطی ابتدا با توجه به قیمت مبلغی به عنوان سود قسط در نظر گرفته شده و مبلغ کل کالای قسطی مشخص خواهد شد. پس از محاسبه بهای کالای قسطی، مبلغی به‌ عنوان پیش‌پرداخت در نظر گرفته می‌شود و مابقی مبلغ فاکتور در قسط‌های ماهانه باید پرداخت شود.

مزایا و معایب خرید اقساطی

خرید اقساطی کالا با توجه به شرایط مختلفی که دارد می‌تواند شامل مزایا و معایبی باشد. در این بخش قرار است به بررسی مزایا و معایب این روش خرید بپردازیم تا با آگاهی کامل برای خرید قسطی کالا اقدام کنید.

مزایای خرید قسطی کالا

  • با توجه به اینکه قیمت کالاهای مختلف هر روز رو به افزایش است، با خرید قسطی کالا قدرت خرید شما افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانید در مقایسه با خرید نقدی، کالای گرانقیمت‌تر و باکیفیت‌تری را خریداری کنید.
  • با خرید اقساطی کالا نیازی به پرداخت یکجا یا نقدی هزینه کالا نخواهد بود.
  • خرید اقساطی کالا باعث می‌شود انعطاف‌پذیری مالی داشته باشید، در نتیجه می‌توانید برای خریدهای برنامه‌ریزی نشده و غیرمنتظره نیز اقدام کنید.
  • با خرید قسطی کالا دیگر نیازی نیست تمام حقوق ماهانه یا حقوق کامل چند ماه را برای خرید کالا صرف کنید. بلکه با کنار گذاشتن بخشی از حقوق خود در هر ماه می‌توانید طی چند ماه به صورت کامل هزینه کالا را پرداخت کنید.
  • با خرید اقساطی کالا شما قبل از تسویه حساب کامل می‌توانید از کالای مورد نظر استفاده کنید. این در شرایطی است که با خرید نقدی تنها زمانی می‌توانید از کالا استفاده کنید که همه هزینه آن را به صورت یکجا پرداخت کرده باشید.
  • در خرید اقساطی نیز مانند خرید نقدی می‌توانید به صورت آنلاین و حضوری خرید انجام دهید.
  • همان‌طور که می‌دانید برخی از کالاها قیمت لحظه‌ای دارند و هر روز قیمت آن‌ها در حال افزایش است، بنابراین با تاخیر در خرید یک کالای خاص، قیمت آن افزایش یافته و در نتیجه شاید دیگر نتوانید آن کالا را با قیمت مناسب خریداری کنید. پس چه بهتر که از خرید قسطی کالا استفاده کنید.

معایب خرید قسطی کالا

  • یکی از مهم‌ترین معایب خرید اقساطی کالا، قیمت بالاتر کالا در مقایسه با خرید نقدی است.
  • با افزایش تعداد قسط‌ها، قیمت نهایی کالا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • قسط‌ها ماهانه هستند و اینکه شاید نتوانید برخی از قسط‌ها را پرداخت کنید خود مشکل بزرگی است.
  • برخی از فروشگاه‌ها تنها ضامن و چک قبول می‌کنند و شاید نتوانید این موارد را ارائه کنید.

خرید اقساطی از فروشگاه های آنلاین به چه شکل است؟

برای خرید اقساطی در فروشگاه‌های آنلاین باید ابتدا ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌‌نام باید اطلاعات فردی و اطلاعات تماس خود را برای اعتبارسنجی امکان خرید قسطی وارد کنید. در این مرحله باید هزینه‌ای را برای سنجش اعتبار پرداخت کنید. زمانی که اعتبار سنجی با موفقیت انجام شد، باید مدارک خواسته شده شامل چک را بارگذاری کنید. پس از تایید تصویر چک، لازم است برای ارسال اصل چک اقدام کنید. پس از دریافت اصل چک و تایید آن، شرایط برای خرید قسطی فراهم است.

به طور کلی فروشگاه‌های خرید اقساطی کالا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل فروشگاه‌های حضوری هستند که فروش قسطی کالا را به صورت مستقیم انجام می‌دهد. دسته دیگر شامل فروشگا‌ه‌های آنلاینی هستند که با چندین فروشنده کار می‌کنند و در اصل فروشگاه‌های واسطه هستند. در هر دو صورت شما می‌توانید خرید اقساطی داشته باشید با این تفاوت که در خرید آنلاین حق انتخاب شما بیشتر است چون از فروشگاه‌های بیشتری به صورت یکجا می‌توانید خرید کنید.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه هر روزه قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند شاید بهترین روش، خرید اقساطی کالا از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری باشد. در این روش شما با ارائه مدارکی می‌توانید بخشی از قیمت اصلی را بپردازید و مابقی آن را طی قسط‌های ماهانه تسویه کنید. با خرید قسطی می‌توانید کالا را تحویل گرفته و از آن استفاده کرده و طی چند ماه آینده مبلغ آن را بپردازید. با این تفاسیر می‌توانید بسیاری از مایحتاج خود را به صورت قسطی خریداری کنید. در این مقاله روش‌های مختلف خرید قسطی کالا بررسی شد، شما از میان این روش‌ها کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

مطالب مرتبط

ارسال نظر

اسنپ‌پی، اولین ارائه دهنده BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) در ایران با نام سرویس اعتباری است که ارائه این سرویس را با هدف ایجاد فراگیری مالی از سال ۹۹ آغاز کرد. این مدل یکی از جدیدترین شیوه‌های پرداخت در دنیاست که محبوبیت زیادی به خصوص بین نسل جوان دارد. ارائه این خدمت توسط اسنپ‌پی، نقطه عطفی در صنعت پرداخت و ارائه اعتبار خرد در ایران بود که با استقبال گسترده کاربران مواجه شد.

اسنپ‌پی در شبکه‌های اجتماعی

©   |    کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت اطلس تجارت نوین دیبا (اسنپ‌پی) می‌باشد.